tisdag 31 maj 2011

MACRONS

Självklart hittar makronen till min blogg också. Tanken är att vi skall bjuda på dem på studentfesten. Förra veckan var jag hos min syster och testade på att baka dem, och jag kunde konstatera efter två satser att det behövs övning för att lyckas. Idag bakade jag också två satser, den första blev inte så bra.. Men den andra får iallafall godkänd.

Receptet jag använde :

150 gram mandelmjöl
4 dl florsocker
4 äggvitor
½ dl socker
För att färga dem använder man karamell färg, jag gjorde gröna och rosa.


Formen och storleken är perfekta men i ugnen steg de inte..


I ugnen började andra satsen iaf. likna makroner.


Smörkräm :
100 gram smör
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula

Inte lika fina som fabriksgjorda, men de får duga.


Nu skall jag sätta mig i solen ich läsa min bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar